I mitten av november är den här – Marknadens Tid: mellan folkhemskapitalism och nyliberalism med Jenny Andersson, Nikolas Glover, Orsi Husz och David Larsson Heidenblad som redaktörer.
Under det sena 1900-talet fick marknaden en central roll i det svenska samhällslivet. Den nya marknadslogiken förändrade inte bara politiken, utan även människors vardagsliv, språkbruk och referensramar. Hur gick det till?
I boken belyser femton historiker olika aspekter av förändringen. Här finns bidrag om populärkulturella yttringar av radikal marknadsliberalism i form av svartklubbar och illegala spritserveringar, om mäklarna och bostadens förändrade roll, om börsens omvandling och aktiesparandets popularisering och mycket mer. Den historiska blicken avtäcker marknadsvändningens ofta förbisedda sociala, politiska och kulturella allianser, och belyser de tidvis stora skillnaderna mellan aktörernas avsikter och hur det sedan blev.
Boken ges ut av Nordic Academic Press och finns både som fysisk bok samt som en fritt tillgänglig open access e-bok.